.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در گفتگو با دانشمند جوان مازندرانی مطرح شد؛
از توانمندی نخبگان مازندران در خارج از استان بخوبی استفاده می شود
شمال نیوز : دکتر حسن کریمی مله گفت : دانشمندان و پژوهشگران مازندرانی بخوبی تلاش کرده ولی متاسفانه ما بیشترین مهاجرت به خارج کشور و بنظرم بیشترین پتاسنیل خارج شده از استان را در زمینه علمی داریم که بنظر باعث اصلی افت علمی استان می باشد. ....
از توانمندی نخبگان مازندران در خارج از استان بخوبی استفاده می شود

شمال نیوز : حسن کریمی‌مله متولد 1361 در شهرستان ساری و اصالتش از روستای سیدابوصالح (مله) قائم شهر است . این دانشمند جوان و  پراستناد جهان در حال حاضر در دانشگاه صنعتی قوچان فعالیت می‌کند .

کریمی‌مله ، اگرچه تاکنون بارها پیشنهاد و شرایط مهاجرت به سایر کشورها بخصوص کشورهای پیشرفته دنیا برایش فراهم شده ولی تمام تلاش خود را می کند تا ناملایمت ها او را از کشورش دور نسازد .

گفت‌و‌گوی تفصیلی ما با دکترحسن کریمی‌مله دانشمند جهانی را بخوانید :

کاربران شمال نیوز علاقه مندند تا از دانشمند جوان و پر استناد استان خود بیشتر بدانند ؟

سلام به همه . بنده مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه مازندران در رشته شیمی تجزیه (1386) و دکتری خود را از دانشگاه صنعتی اصفهان و تحت راهنمایی استاد ارجمند پروفسور انصافی (1390) کسب نموده ام.

مختصری هم به توضیح فعالیت های پژوهشی و افتخارات خود بپردازید .

بله ؛ در دوران دکتری سعی نمودم تمرکز خود را بروی موضوعات روز دنیا که شامل موضوعات نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی بود متمرکز کنم و با راهنمایی استاد ارجمندم پایان نامه بنده بعنوان پایان نامه دکتری برتر دانشگاه صنعتی اصفهان انتخاب شد.

در سال 1389 بعنوان دانشجوی برتر دکتری الکتروشیمی ایران از طرفی انجمن الکتروشیمی ایران انتخاب شده و در سال 1392 بعنوان پژوهشگر برتر استان کرمان و دانشگاه صنعتی کرمان انتخاب شدم. در سال 1394 بعنوان پژوهشگر برتر جوان نانوایران از طرف معاونت علمی ریاست جمهوری انتخاب شدم.

در سال 1394 در لیست 1% دانشمندان پر استناد شیمی دنیا «دانشمند جهانی» قرار گرفته و از فعالیت های پژوهشی گروه تحقیقاتی بنده حدود 170 مقاله ISI و دو مورد اختراع در زمینه تهیه حس‌گرهای الکتروشیمیایی در آنالیز داروهای ضد سرطان به ثبت رسیده است.

همچنین بنده در دو دورره متوالی بعنوان عضو هیئت رئیسه انجمن الکتروشیمی ایران انتخاب شده و هم اکنون عضو هیئت تحریریه حدود 15 مجله‌ علمی و پزوهشی بین‌المللی هستم. امسال نیز باتوجه به اعلام پایگاه استنادی علوم (ISI) علاوه بر دانشمند پراستناد شیمی دنیا در شاخه کشاورزی نیز در لیست دانشمندان پراستناد جهان قرار گرفتم. هم اکنون نیز در دانشگاه خوب و باکیفیت صنعتی قوچان مشغول به خدمت مشغولم و از اینکه عضو کوچکی از جامعه علمی کشور بوده و برای اعتلای علم کشور عزیزم تلاش می‌کنم، بسیار خوشحال هستم.

آقای دکتر ؛ قرار گرفتن شما در لیست دانشمندان پراستناد در دو شاخه کشاورزی و شیمی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . در این خصوص بیشتر توضیح دهید .

همینطور است . بخش ESI از پایگاه علمی ISI که معتبرترین پایگاه علمی دنیا است همه ساله دانشمندان پراستناد دنیا را بر اساس میزان ارجاعات به پژوهش‌های علمی جهانی دانشمندان در هر حوزه معرفی کرده که قرار گرفتن در این لیست نشان از کیفیت پژوهش یک پژوهشگر (نه کمیت آن) و حضور دانشمندان یک کشور در این لیست نشان از پیشرفت کیفی علمی در کشور است.

دانشمندانی که در یک حوزه خاص تحقیق کرده و پژوهش های آنها بعلت به روز بودن مورد توجه محققین دیگر قرار میگیرد و استنادهای زیادی به آنها صورت میگیرد معمولا در این لیست قرار خواهند گرفت.

بر اساس آخرین آمار حدود 300 پژوهشگر ایرانی (از دانشگاه های داخل کشور) در بین دانشمندان جهانی در تمام رشته‌ها قرار دارند و این میزان با توجه به تعداد اعضای هئیت علمی دانشگاه‌های ما باید به مراتب بیش از این تعداد باشد. اما از این بین تعداد معدودی از پژوهشگران در دو یا چند رشته بصورت همزمان در لیست 1% دانشمندان پراستناد قرار دارند، زیرا کار در دوزمینه تحقیقاتی مختلف بصورتی که در هردو شاخه تحقیقات به روز و با کیفیت باشد بسیار سخت می باشد.

علاوه براین تحقیق بروی مرز دانش در دو زمینه مختلف نیاز به زمان زیاد و مطالعه فراوان در شاخه های علمی دارد. یکی از فاکتورهای مهم در بررسی کیفیت تحقیق در شاخه های مختلف علوم در کشورهای مختلف تعداد دانشمندان پراستناد آن کشور در هر شاخه از علم است که با لطف خداوند و حمایت مسئولان دانشگاه صنعتی قوچان بنده در سن 36 سالگی توانستم در دو زمینه مختلف از علم در لیست دانشمندان پراستناد قرار بگیرم.

می خواهیم نظر شما را در خصوص منویات مقام معظم رهبری در بحث علوم و تکنولولوژی های نوین و تاثیرگزاری بروی پیشرفت علمی جامعه بدانیم .

مقام معظم رهبری، دانشگاه در شکل کنونی آن را «مرکز علم، نوآوری و اثرگذاری بر جامعه و کشور» دانستند و تاکید فراوانی در رابطه با تلاش پژوهشگران بروی علوم نو و جدید داشته اند که می تواند الگوی دانشمندان کشور باشد.

بنظر بنده ورود دانش های مرزی در علوم و استفاده از آن نیاز کشور را به دیگر کشورها کاهش داده و زمینه خوکفایی کشور را فراهم میسازد. علوم جدید باعث ایجاد سرمایه و اشتغال در کشور شده و می تواند باعث غرور و افتخار ملی شود. بنظر بنده مسئولان نظام و در راس آنها مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به علوم جدید بخصوص نانوفناوری داشته و بازدید ایشان و دیگر مسئولان نظام از دستاوردهای نمایشگاه های نانو و تاسیس ستاد نانوفناوری کشور نشان از دید باز مسئولان نظام می باشد. باید توجه داشت که حمایت از پژوهشگران فعال کشور باعث جلوگیری از سرخوردگی علم در کشور شده و امکان رشد علمی و فرهنگی کشور را افزایش خواهد داد.

و اما « مازندران » . مشکل اصلی پژوهش در استان مازندران را چه می دانید؟

اگرچه هم اکنون دانشمندان بزرگی در استان مازندران حضور دارند ولی باید پذیرفت ظرفیت مازندران بیش از این مقدار است.

متاسفانه محققین به نام و خبره مازندرانی بعلت عدم توجه به آنها و یا ایجاد شرایط نامناسب کاری در استانهای دیگر مشغول به فعالیت هستند.

اگرچه خدمت در هر نقطه از کشور مفید است ولی پتانسیل استان مازندران داشتن دانشگاهی در سطح اول کشور می باشد.

به لطف خدا دانشگاه صنعتی بابل در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است ولی این پیشرفت بصورت توزیع یکنواخت بین رشته های مختلف نیست و افزوده شدن دانشمندان مازندرانی در رشته های مختلف می تواند سطح این دانشگاه را به زیر 100 دانشگاه برتر دنیا ارتقا دهد.

ازطرفی دانشگاه های دیگر مازندران نیز رتبه مناسبی در سطح کشور ندارند. بنظر بنده استفاده از تمام پتانسیل های استان می تواند مازندران را به قطب مسلم علمی کشور تبدیل کند. باز هم تاکید دارم که دانشمندان و پژوهشگران مازندرانی بخوبی تلاش کرده ولی متاسفانه ما بیشترین مهاجرت به خارج کشور و بنظرم بیشترین پتاسنیل خارج شده از استان را در زمینه علمی داریم که بنظر باعث اصلی افت علمی استان می باشد.

و سخن پایانی ؟

برخود لازم میدانم از زحمات معلمان و اساتید محترمی که برایم زحمت فراوان کشیدند بخصوص جناب آقای پروفسور علی اصغر انصافی که نقش برجسته‌ای در پیشرفت علمی بنده داشته‌اند، کمال تشکر را داشته باشم.

در ادامه از ریاست محترم دانشگاه صنعتی قوچان جناب آقای دکتر بهشتی و معاونین و مسئولین دانشگاه به علت توجه ویژه به بحث پژوهش و نخبگان و همچنین از تمام همکاران و کارمندان در دانشگاه که همیشه همراه بنده بوده و هستند کمال تشکر را دارم.

خدمت در هر نقطه‌ای از کشور برایم افتخاری است و اکنون که در شهر زیبای قوچان به این هدف پرداخته‌ام، سعی می‌کنم دین خود را به مملکت خود ادا کرده و فردی مفیدی برای کشور باشم.

« شمال نیوز » برای این جوان دانشمند و پژوهشگر مازندرانی و همه  نخبگان این سرزمین آرزوی موفقیت های بیش از پیش داشته و آمادگی دارد با معرفی و بیان دغدغه های این چهره های علمی آتیه ساز ، در آبادانی و پیشرفت میهن عزیز سهیم باشد .


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

zed 3 دي 1396
چشم بعضی حسودان کور !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محمد 5 دي 1396
شک ندارم که از بستگان و یا احتمالا از فرزندان آقای کریمی مله استاندار دوره های قبلی استان مازندران هست، اینها نخبه نیستن آقای گزارشگر شمال نیوز، اینها جزء استعدادهای استان مازندران هستن کهدر استان مازندران خیلی زیاد وجود دارند، امیدوارم به دنبال شنیدن حرفهای همه آنها در نقاط مختلف ایران و جاهای مختلف دنیا هستند باشید. برای همه این عزیزان آرزوی سلامتی و موفقیت به دور از حاشیه را میکنم.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.068 seconds.